Onderscheidend vermogen steeds belangrijker
De hoeveelheid beschikbare materiaal op het internet wordt alsmaar groter. Vanwege de steeds groter wordende online presentie van bedrijven en sociale interacties is het aanbod aan informatie duizelingwekkend. Goed scoren op het gebied van zoekmachine optimalisatie wordt dus steeds moeilijker. Het is daarom van cruciaal belang om je van de massa te onderscheiden. Speciaal zijn, anders zijn, nieuwe informatie. Probeer om als deskundige in jouw vakgebied content te publiceren dat écht innoverend is. Draag je kennis over. Schrijf interessante content, creëer een gave video die viral gaat, of verras de wereld met een vernieuwende afbeelding.
Google is liefhebber van goede content
Zoekmachines zoals Google hechten tegenwoordig steeds meer waarde aan waardevolle content. Google wil dat online zoekopdrachten tot waardevolle informatie leiden, iets wat ten nadele is voor spammers, maar vanzelfsprekend in het voordeel werkt voor iemand die waarde hecht aan kwalitatief hoogwaarde content. Net als de gewone wereld gaat ook Google met de tijd mee. Het internet verandert, websites veranderen en het online gedrag verandert. De zoekmachine gigant wordt steeds kundiger in het herkennen van manipulerende praktijken en verschuift daarom de focus naar inhoud dat er écht toe doet. Content dat gewaardeerd wordt en aansluit op het doel van de zoekopdracht. De tijd dat de juiste technische componenten tot betere zoekresultaten leiden is voorbij.
Content met een knipoog naar de SEO-regels
Met betrekking tot de zoekresultaten in de zoekmachines geldt: hoe hoger de posities binnen de zoekresultatenpagina, hoe meer bezoeken dit zal opleveren. Hoe meer bezoeken, hoe meer potentiële conversies. Goede content zorgt ervoor dat je goed scoort op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Maar andersom dient jouw content ook gestuurd te worden zodát deze goed scoort op het gebied van SEO. Met de juiste invulling van zoekmachine optimalisatie kun je ervoor zorgen dat jouw content hoog in de zoekresultaten verschijnt voor de eerder uitgekozen zoekwoorden. Denk daarom bij het opstellen van jouw content aan het naleven van de geldende SEO-richtlijnen. Stel de content op vanuit je hart, maar houd wel altijd rekening met SEO-regels zoals de gewenste zoekterm dichtheid, het minimum aantal woorden, de H-tags, en bij afbeeldingen aan de image Alt-tags.
Beginnen maar: wat zijn de belangrijkste zoektermen?
Uiteraard dient de content onder de aandacht te komen van je doelgroep, reden waarom zoekmachine optimalisatie een belangrijk onderdeel vormt. Alvorens je start met de realisatie van content die jouw doelgroep kan aanspreken, is het relevant om te weten welke zoektermen gebruikt worden om deze informatie te kunnen vinden. Verplaats je in de positie van je doelgroep en bedenk waar zij op zouden zoeken om uit te komen bij jouw content. Verwerk deze zoekwoorden in de content die je in gedachten heb. Gebruik de zoekwoordplanner van Google Adwords ter inspiratie voor mogelijke zoekwoorden, of variaties hierop. Overigens is Google Analytics een andere handige tool om de resultaten van zoekmachine optimalisatie te kunnen analyseren.