Content marketing

Category: Content marketing

Gouden tip: content schrijven voor SEO én gebruikers

Content marketeers en SEO marketeers hebben goud in handen. Deze marketeers beschikken namelijk over de ultieme onderdelen om online goed vindbaar te zijn. Echter is het bereiken van de ideale mix wel een dingetje. Hiervoor moeten content marketeers en SEO marketeers hun krachten bundelen en het beste van beiden combineren om te scoren. Scoren in Google, maar juist ook bij gebruikers, mensen van vlees en bloed. Wil jij weten hoe jij content schrijft waar zoekmachines én gebruikers blij van worden? Lees de 4 tips van internet marketing bureau METMEER en ga aan de slag!

# Tip 1: Content schrijven waar behoefte aan is

SEO en Content marketing draaien om het creëren van content. Echter niet zomaar om content creatie, het gaat om het maken van inhoud waar je doelgroep écht behoefte aan heeft. Om te achterhalen welke content behoeften je doelgroep heeft kun je gebruik maken van Google Keyword Planner en Google trends. Met deze tools breng je in kaart hoe vaak er maandelijks wordt gezocht naar een zoekwoord (het zoekvolume). Google trends geeft je daarnaast inzicht in zoektrends. Door gebruik te maken van cijfers en trends speel je in op actuele informatie behoeftes en interesses.

# Tip 2: Customer journey benutten

Om nog beter aan te sluiten op de content behoeften van je doelgroep is het van belang om ook de customer journey te benutten. Elke zoekmachine gebruiker bevindt zich namelijk in een andere fase van de customer journey en heeft daardoor behoefte aan andere inhoud. Speel met je content in op deze verschillende fasen: awareness, consideration, action en loyalty. Zo neemt de relevantie én daarmee de waarde van je content toe voor gebruikers. En dat is dan weer goed voor je vindbaarheid in zoekmachines.

# Tip 3: Semantische teksten gebruiken

Ook goed voor je online vindbaarheid in zoekmachines is om semantische teksten te gebruiken. Zoekmachines worden steeds slimmer en kunnen daardoor steeds beter verbanden leggen tussen taal en samenhang. Door synoniemen en semantische teksten (bijvoorbeeld tuin, buiten, tuinmeubelen etc.) te gebruiken in je artikelen is het voor zoekmachines als Google makkelijker om te begrijpen waar de inhoud over gaat. Bovendien lezen artikelen met een logische samenhang duizendmaal prettiger dan een artikel dat volstaat met dezelfde zoekwoorden. En dat is nog steeds het belangrijkste doel van Google: de juiste, beste en meest waardevolle informatie bieden aan gebruikers.

# Tip 4: User generated content inzetten

De laatste tip die wij je in dit artikel willen geven is om user generated content in te zetten. User generated content is content die door gebruikers (consumenten, bloggers etc.) wordt gecreëerd. Dit soort content is het meest authentiek en geloofwaardig. Bedenk campagnes waarbij je jouw doelgroep uitlokt om reviews te schrijven, foto’s in te sturen of op een andere manier bijdragen aan het creëren van content over jouw bedrijf of merk.

Zijn de teksten van jouw webshop sterk geschreven?

Beter schrijven doe je door ervaring. De beste SEO-teksten schrijf je na goed onderzoek. Dit geldt ook voor de teksten voor jouw webshop. Met deze tips kom je verder.

SEO-tekst

Een goede SEO-tekst is geschreven voor jouw doelgroep. Ook bij het SEO-teksten laten schrijven is het van belangrijk dat deze voor jouw doelgroep worden geschreven en dat ze leesbaar blijven. Schrijf dus niet voor de zoekmachine, maar voor je doelgroep. Dat betekent dus dat je goed moet weten hoe die doelgroep eruit ziet en wat ze wil. Leer de taal van de klant zodat ze je teksten lezen als je ze publiceert. Dit verhoogt de kans dat ze ook doen wat je graag zou willen. SEO-schrijven helpt je niet alleen je bezoekersaantallen te vergroten, maar ook je, zogeheten, conversieratio te verbeteren.

Het doen van onderzoek leert je wat je klanten eigenlijk willen. En vooral ook wat ze niet willen. Al deze wetenschap kun je gebruiken in de teksten die je schrijft. Zo gaan de potentiële klanten zich in jou herkennen en zullen ze blijven hangen. Goede SEO-teksten maken je site beter en bekender.

Hoe kom je aan goede SEO-teksten?

Heb je een webshop en ben je op zoek naar een schrijver van SEO-teksten? Je kunt eens kijken op bijvoorbeeld Google en zoeken naar bekwame schrijvers. Kijk maar eens op tekstschrijver Den Haag, in het geval je hier woonachtig bent. Je kunt natuurlijk ook kijken op andere plaatsen of interessante zoekwoorden. Je zult op deze manier zeker een schrijver vinden voor het schrijven van een goede kwalitatieve tekst. Wil je toch liever zelf een tekst schrijven? Dan is het aan te raden om de tips uit deze tekst te gebruiken en veel te lezen over hoe je een goede SEO-tekst schrijft.

Ook je webshopteksten kunnen beter

Of je nu producten of diensten verkoopt, de uitgangspunten van een goede tekst blijven hetzelfde. Het gaat erom dat je ze klantgericht maakt, want anders is het digitale publiek zo weer vertrokken. Het is zaak het ze dus zo makkelijk mogelijk te maken.

Het verkopen van een product of dienst doe je voor de klant. De klant moet er beter van worden anders heeft de aankoop voor hen geen nut. De voorwaarden zijn ongeveer als volgt:

Smeer je klanten niet zomaar iets aan

– Kopen is emotie
– Kopen is een bevestiging van het rationele

Denk hierbij eens aan al die beroemde slogans. Die zijn bijna altijd in de bevestigende vorm geschreven. Daardoor raken mensen eerder overtuigd om de aankoop te doen. Ze geloven in wat hen gezegd wordt.

Een andere punt wat in je achterhoofd moet blijven zitten is dat er altijd belemmeringen zijn. Een consument kan de prijs te hoog vinden of een aankoop niet nodig vinden op dit moment. Als verkoper is het zaak om die belemmeringen weg te nemen. Een belangrijke rol hierin is weggelegd voor een goed geschreven SEO-tekst. Een tekst is namelijk effectief als de doelgroep die je voor ogen had ook bereikt wordt. Door goed te onderzoeken wat men wil kan je hier al veel in betekenen.

Verplaats je in je lezer voor betere webshop teksten

Het leren kennen van je klanten wordt al vele tientallen jaren bestudeerd en beschreven. Als je die informatie zoekt, dan kun je die beter even elders vinden. Hier gaat het vooral om hoe je die informatie vergaart en gebruikt. Dat doe je door stap voor stap het proces te doorlopen.

Begin bijvoorbeeld bij het spreken met klanten. Je bekijkt het namelijk niet met jouw blik, maar met die van hun. Kijk ook naar wat concurrenten doen en leer daarvan. Monitor of je klanten tevreden zijn met wat je biedt. Doe ook aanpassingen als dat niet zo is. Blijf trouw aan jezelf als je een doelgroep bepaalt. Denk na over de boodschap en welke zoekwoorden daarbij horen. Zorg er ook voor dat de content die je produceert tijdloos is. Hoe langer je met een bericht kunt doen, des te meer uitwerking zal het hebben. Zeker wanneer het onderwerp regelmatig zal blijven terugkeren.

De juiste content in de e-mail

Contentmarketing is essentieel voor het binnenhalen van klanten, het is zaak om kennis te presenteren zodat de klant er meer van wilt weten. Contentmarketing kun je natuurlijk op meerdere kanalen inzetten, bijvoorbeeld op je website, e-mail en mond-tot-mond. Een goede content strategie is dus van belang om op elk kanaal duidelijk en consistent over te komen. Zorg er dan ten laatste voor dat jouw content altijd up-to-date blijft. In dit artikel geven we een paar tips voor de content die onderdeel is van jouw e-mail marketing.

Content is koning

Welke content wil jij daadwerkelijk delen uit de organisatie? En wat wilt de ontvanger van de e-mail nou daadwerkelijk lezen? Content is daarom het belangrijkste waar je je op moet richten en dus niet op allerlei commerciële acties die jij binnen de organisatie hebt lopen.

Maak geen reclame

Probeer de content in te zetten als een informatiebron en niet zo zeer als een advertentie. Probeer dus marketingtermen en acties te vermijden, richt je vooral op de informatie en kennis die je wilt delen en probeer daar zo nodig een call-to-action bij te zetten.

Verhaal

Wanneer het verhaal klopt en interessant is voor de lezer zal het veel eerder overgaan tot meer informatie dan wanneer hij/zij alleen aanbiedingen ziet. Waar vaak mist wat nou echt de oplossing voor de klant zou zijn.

Doelgroep

De content komt veel beter over wanneer het goed aansluit bij de lezer, denk daarom in doelgroepen. Elke lezer heeft weer een andere relatie met jouw als bedrijf, daarom is het zaak om 3 of 4 verschillende content strategiën te hebben in de mail, een voor parners, een voor klanten etc.

Een specialist in content marketing

Als u op zoek bent naar meer informatie over content marketing dan ziet u wellicht al snel door de bomen het bos niet meer, dat is niet verassend want er is een hoop kennis die u moet bezitten wil u content marketing daadwerkelijk effectief toepassen. U bent waarschijnlijk al een hoop vaktermen tegengekomen die u niet zoveel zeggen, in dat geval kan het wellicht toch verstandig zijn om een specialist in te schakelen. Dan bespaart u tijd en weet u zeker dat het goed gebeurt.

Onderdeel van zoekmachine optimalisatie

Content marketing is een belangrijk onderdeel van de zoekmachine optimalisatie van uw website. Alle factoren samen zorgen er uiteindelijk voor hoe goed u vindbaar bent in de zoekmachines. Samen met het verkrijgen van kwalitatieve backlinks is relevante content volgens veel experts zelfs de belangrijkste factor voor uw vindbaarheid. Het is natuurlijk ook logisch, Google plaats de websites met de meeste relevantie informatie voor de bezoeker zo hoog mogelijk.

Onderdeel van uw website

De fout die veel beginnende ondernemers op internet maken is het onderschatten van het belang van zoekmachine optimalisatie, vaak heeft men zoiets van ‘daar kijken we wel een keer naar’. Op zoekmachine optimalisatie gebied is dat echter simpelweg niet mogelijk, u doet er juist goed aan om SEO als een centraal punt binnen uw marketing te beschouwen.

Zoek een goede webdesigner

Website laten maken? De beste keuze die u kunt maken is om gelijk en goede webdesigner te zoeken die zich ook met de SEO van uw website kan bezighouden. Vaak kom je dan gelijk bij een online marketing bureau uit maar er zijn vast en zeker ook freelancers die je hierbij kunnen helpen. Het belangrijkste is dat de webdesigner begint met een goede structuur, dit mondt uiteindelijk uit in een duidelijke navigatie op je website. Dit is niet alleen fijn voor de bezoekers maar ook voor

Vergelijk offertes

Nu u weet waar u op moet letten, bij het laten maken van een nieuwe website, wordt het tijd om de juiste mensen of bedrijven te benaderen. Zorg er voor dat u precies weet wat u wil, maak een lijstje van al uw wensen bijvoorbeeld, voor de bedrijvend ie u benaderd wordt het vervolgens een stuk makkelijker om een duidelijke offerte op te stellen. Er zijn ook gidsen maar u direct meerdere webdesign offertes kunt opvragen van specialisten in uw regio.

De kracht van linkbuilden

Je hebt vast al wel eens van linkbuilding gehoord. Het is een belangrijke SEO-activiteit waarmee je website beter wordt gevonden. SEO staat weer voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine-optimalisatie.

Twee soorten linkbuilding

Door middel van goede linkbuilding kom je hoger in Google te staan. Er zijn hierin twee soorten te onderscheiden. Dit zijn:

  • Interne linkbuilding
  • Externe linkbuilding

Interne linkbuilding

Het is heel belangrijk dat je website gebruiksvriendelijk is en dat je bezoekers snel vinden wat ze willen vinden. Om dit te bereiken moet de linkstructuur goed zijn. Bezoekers moeten eenvoudig kunnen navigeren. Vanaf je homepage moeten ze andere pagina’s snel kunnen vinden.

Met interne linkbuilding kun je een bepaalde pagina op je website ook meer waarde toekennen. Als de homepage of de blogpage een van de belangrijkste pagina’s op je site is dan kan je op de onderliggende pagina’s linkjes naar de homepage of blogpage plaatsen. Google pikt deze interne backlinks op en zal deze pages meer waarde toekennen.

Externe linkbuilding

Bij externe linkbuilding worden er links op andere sites geplaatst die naar jouw website leiden. Bij externe linkbuilding gaat het er niet om hoeveel linkjes je plaatst. Het gaat vooral om de kwaliteit van de links. Hoe hoger de kwaliteit van de externe linkjes is, hoe waardevoller dit voor Google is. Elke backlink naar jouw website wordt door Google als een stem gezien. Een stem met veel invloed is erg waardevol. Een backlink van een bekende, drukbezochte website is dus waardevoller dan een link van een klein, plaatselijk bedrijf. Het is vaak erg moeilijk om backlinks van grote websites te krijgen, maar er zijn nog genoeg andere goede opties.

 

Ruil links met partners

Het plaatsen van backlinks kost vaak geld. Als je over een beperkt budget beschikt dan is het een optie om links te ruilen met partners. Dit is de meeste gemakkelijke manier om aan backlinks te komen. Je kunt aan hen vragen of ze een link naar jouw bedrijf op hun website willen plaatsen.

Zorg voor een linkprofiel van kwaliteit

Om hoger in Google te scoren, is het zinvol om een linkprofiel van kwaliteit te bouwen. Deze bestaat uit verschillende backlinks naar je website. Hierbij kan je denken aan links vanaf partnerwebsites, startpagina’s, social mediasites en zakelijke sites. Verder is het ook belangrijk dat je een goede, unieke ankertekst plaatst. Hier is de link aan gekoppeld. Je ankertekst moet op iedere website weer anders zijn. Google is nogal streng als het om zoekmachine-optimalisatie gaat. Als je op iedere website dezelfde ankertekst plaatst, dan komt dit niet natuurlijk over en scoor je lager in de zoekmachine.

Content is cruciaal voor online succes

Content is belangrijk om succes te behalen

In het de hedendaagse wereld die marketing heet, wordt veel over content marketing gesproken, maar wat is dit nu eigenlijk? Iedere organisatie geeft weer een andere definitie neer van dit begrip.  Internetbureau Rick Burgers geeft de volgende beschrijving van content marketing:

Bij content marketing gaat het erom dat je inspeelt op de behoefte van de klant die op zoek is naar bepaalde informatie. Je geeft die informatie vervolgens weer door middel van geschreven tekst, video’s of afbeeldingen. Dit doe je door een voorbedachte strategie uit te denken en gebruik te maken van zowel online als offline middelen. Tot slot promoot je deze content via diverse (social) mediakanalen om potentiële klanten aan te trekken”.

De ingrediënten van content marketing

1. De inhoudelijke boodschap

Bij content gaat het dus om de inhoud en de vorm van een boodschap die je communiceert met jouw doelgroep. Deze boodschap kan informatie, vermaak of een ander doel hebben. Het belangrijkste is dat de content meteen weergeeft wat de doelgroep graag wilt zien. Op die manier heb je de grootste kans dat zij jou benaderen voor jouw producten en diensten.

2. De content vespreiding

Online: een ander belangrijk onderdeel van content is dat deze wordt gevonden. Content kun je communiceren via mediakanalen als LinkedIn, Facebook of via een nieuwsbrief. Anderzijds speelt zoekmachineoptimalisatie ook een belangrijke rol om de boodschap te verspreiden. De doelgroep zoekt veelvuldig informatie via een zoekmachine als Google en daarom moet jouw boodschap hier goed gepositioneerd staan. Hoe hoger in de zoekmachine, des te groter is de kans dat ze bij jou uitkomen.

Offline: naast de online zijde is er ook een offline zijde om content te verspreiden. Dit kan bijvoorbeeld door middel van posters, flyers of billboards. Op die manier bereik je een groter publiek, waardoor de kans op potentiële klanten ook weer toeneemt. Er is dus geen juiste manier om content marketing te bedrijven. Het hangt deels af van de doelgroep, maar ook van de producten en diensten die je aanbiedt. Wel is het aan te raden om op voorhand een content strategie te bedenken, voordat je een boodschap verspreidt. Op die manier zal je meer succes halen.

Copyright © 2018 Content marketing

Theme by Anders NorenUp ↑