Content is belangrijk om succes te behalen

In het de hedendaagse wereld die marketing heet, wordt veel over content marketing gesproken, maar wat is dit nu eigenlijk? Iedere organisatie geeft weer een andere definitie neer van dit begrip.  Internetbureau Rick Burgers geeft de volgende beschrijving van content marketing:

Bij content marketing gaat het erom dat je inspeelt op de behoefte van de klant die op zoek is naar bepaalde informatie. Je geeft die informatie vervolgens weer door middel van geschreven tekst, video’s of afbeeldingen. Dit doe je door een voorbedachte strategie uit te denken en gebruik te maken van zowel online als offline middelen. Tot slot promoot je deze content via diverse (social) mediakanalen om potentiële klanten aan te trekken”.

De ingrediënten van content marketing

1. De inhoudelijke boodschap

Bij content gaat het dus om de inhoud en de vorm van een boodschap die je communiceert met jouw doelgroep. Deze boodschap kan informatie, vermaak of een ander doel hebben. Het belangrijkste is dat de content meteen weergeeft wat de doelgroep graag wilt zien. Op die manier heb je de grootste kans dat zij jou benaderen voor jouw producten en diensten.

2. De content vespreiding

Online: een ander belangrijk onderdeel van content is dat deze wordt gevonden. Content kun je communiceren via mediakanalen als LinkedIn, Facebook of via een nieuwsbrief. Anderzijds speelt zoekmachineoptimalisatie ook een belangrijke rol om de boodschap te verspreiden. De doelgroep zoekt veelvuldig informatie via een zoekmachine als Google en daarom moet jouw boodschap hier goed gepositioneerd staan. Hoe hoger in de zoekmachine, des te groter is de kans dat ze bij jou uitkomen.

Offline: naast de online zijde is er ook een offline zijde om content te verspreiden. Dit kan bijvoorbeeld door middel van posters, flyers of billboards. Op die manier bereik je een groter publiek, waardoor de kans op potentiële klanten ook weer toeneemt. Er is dus geen juiste manier om content marketing te bedrijven. Het hangt deels af van de doelgroep, maar ook van de producten en diensten die je aanbiedt. Wel is het aan te raden om op voorhand een content strategie te bedenken, voordat je een boodschap verspreidt. Op die manier zal je meer succes halen.