Content marketing is een relatief nieuwe vorm van marketing drijven. De gedachte dat potentiële klanten kunnen worden aangetrokken met interessante informatie, in plaats van verkoopgerichte en opdringerige informatie is even wennen. Door de huidige informatiemaatschappij hebben consumenten steeds meer behoefte aan bruikbare informatie voordat bijvoorbeeld een aankoop wordt gedaan. Bij content marketing draait het om een combinatie van jouw product of merk, de boodschap en de daarvoor bestemde doelgroep. Relevante content kan op verschillende manieren worden aangeboden. We bespreken graag de belangrijkste online mogelijkheden met je.

1. Blogartikelen

Content is koning en kennis is macht. We leven in een informatie maatschappij waarbij alles draait om de juiste kennis. We oriënteren ons veel meer online en zoeken hierbij op gerichte informatie met bijbehorende zoekwoorden. Een handige webpagina vervangt de informatiefolder en online inschrijfformulieren vervangen de eerdere stapels papier. Bijna alles wordt tegenwoordig online gedaan en dat geldt ook voor het vergaren, aanvragen, of verzenden van informatie. Heb je een interessant stuk waar je over wilt schrijven? Stel dan een blogartikel op en deel het met de wereld. Waar vroeger nog de bibliotheek werd geraadpleegd, kiezen we nu voor de online kanalen. Publiceer het door jou geschreven blog op je eigen website of stuur het naar andere webmasters. Deel het via Social Media en wanneer jouw doelgroep het blogartikel ook interessant vindt, zullen zij het delen met hun eigen kringen. Verwerk hierbij links die verwijzen naar je eigen website en diens specifieke pagina’s zodat je website verkeer aantrekt.

2. Webinars

Het zoeken van informatieve via alternatieve kanalen zoals Youtube, en de aanmelding voor webinars, wordt steeds gebruikelijker. Waar een interessante presentatie de offline variant is, vormt een webinar een interessante online mogelijkheid. Vanuit een webinar heb je ook direct verleng mogelijkheden, zoals de verwijzing naar blogartikelen of de aanmelding voor een e-mailnieuwsbrief. Als je met de webinars weet te boeien, zullen vanzelf meer mensen zich aanmelden voor het door jouw aangeboden leermoment.

3. Nieuwsbrieven

De meningen over het nut van nieuwsbrieven lopen uiteen, maar mag in bepaalde gevallen zeker niet worden onderschat. Wanneer je doelgroep zich écht interesseert in een bepaald onderwerp dan neemt de kans op aanmelding ineens aanzienlijk toe. Met een nieuwsbrief blijft de doelgroep voortdurend op de hoogte. En voor jou als deskundige is het ook prettig om te weten waar je jouw doelgroep kunt vinden. Ook heb je de optie om nieuwsbrieven op te delen per interessegebied. Geef je doelgroep de optie om zich aan te melden voor een specifieke categorie. 

4. Infographics

De laatste jaren hebben infographics enorm aan populariteit gewonnen. Infographics geven op een overzichtelijke, visuele en aantrekkelijke manier informatie weer. Alhoewel we niet te cliché willen worden, maar een beeld zegt meer dan duizend woorden. Verbanden en processen worden duidelijk inzichtelijk. Verder vormt een infographic een beeldend verhaal waardoor de kijker wordt geïnspireerd. Infographics zijn veelal online te vinden Een interessante infographic draagt bij aan de online marketing inspanningen door te zorgen voor inkomende links. Veel infographics worden dan ook gedeeld via social media kanalen, zoals Twitter en Facebook. 

5. Video’s

Veelal doen we twee dingen wanneer we op zoek gaan naar recepten, handleidingen of andere stappenplannen: het zoeken naar tekstuele informatie of het raadplegen van Youtube video’s. Heb je een bepaald vakgebied? Zorg dan voor handige stappenplannen die je uitlegt in een interessante video. Of creëer op andere wijze een boeiende of visueel aantrekkelijke video. Ook humor scoort altijd goed. En ook voor video’s geldt dat deze eenvoudig via Social Media kunnen worden gedeeld.

6. Whitepapers

Content marketing omvat het overbrengen van waardevolle content. Kennis, expertise, vakkundigheid. Hoewel ze min of meer voor hetzelfde staan, lijkt het idee ons duidelijk. De gedachtegang is uiteraard in lijn met het schrijven van waardevolle blogartikelen. Met whitepapers zet je echter nog een stap door een grotere hoeveel informatie uit te lichten. Zet de whitepaper online als downloadbare variant, maar geef bijvoorbeeld aan dat een link gewaardeerd wordt. Neem in de whitepaper vooral ook verwijzingen op naar jouw website zodat je ook op deze manier ook website verkeer genereert.