Content marketing en Social Media
De opgestelde content heeft een medium nodig dat voor aandacht zorgt; voor een zekere bezoekersstroom. Dit kan je eigen website of blog zijn, maar logischerwijs wordt er veelal gekozen voor social media. Content marketing en social media gaan hand in hand, zijn nauw met elkaar verbonden. Content heeft pas nut als er mensen mee bereikt worden, en social media is één van de meest geschikte platformen hiervoor. Het liefst zorg je voor een viral effect, waarbij jouw doelgroep als ambassadeur fungeert en op haar beurt weer andere gebruikers bereikt. Zorg dat er reden voor is om op je bericht te reageren, om je content überhaupt te lezen, en om deze te delen.
Meten is weten
Om de resultaten van een sociale buzz inzichtelijk te maken moet het meetbaar zijn. Zorg ervoor dat de URL’s geanalyseerd kunnen worden via Google Analytics, of gebruik de Google URL maker om URL’s te tracken. Met de URL maker kan het verkeer afkomstig uit Social Media posts naar jouw site inzichtelijk worden gemaakt. Via Google Analytics achterhaal je exact wat het aandeel bezoekers is welke voortkomen uit een publicatie op Social Media kanalen zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. Publiceer je eerst een interessant blogartikel op je eigen website en deel je deze vervolgens via Facebook? Ook de originele URL wordt er overzichtelijk naast gezet.
Je doelgroep zonder budget bereiken
Wil je inzetten op content marketing? Het voordeel is dan dat je ineens een stuk minder afhankelijk wordt van de traditionele – betaalde mediakanalen. Je zet namelijk in op moderne organische media welke voor het grootste gedeelte gratis blijft. Het verband tussen content marketing en zoekmachine optimalisatie is dan ook illustratief. Zoekmachine optimalisatie staat voor de online optimalisatie op een natuurlijke, oftewel organische, manier. Met de juiste content en distributieplatformen trek je de macht naar je toe. Is jouw content interessant genoeg? Dan kun je via Social Mediale interacties een gigantisch bereik teweeg brengen zonder daarbij aan ingewikkelde advertentiecampagnes te hoeven spenderen.