Content marketing zou niet zo enorm in populariteit hebben gewonnen als er niet vele voordelen aan zouden zitten. Content marketing is zowel op online als offline vlak, een steeds meer gekozen marketinginvulling. Communicatie verandert en heeft zich inmiddels aangepast aan de moderne middelen. Het medium is veranderd, net zoals de opvattingen en het gedrag van de ontvangers van informatie. De zender heeft zich hier ook op aangepast en kiest steeds vaker voor een online benadering en het aanleveren van interessante content, in plaats van het voortdurend en eenzijdig zenden van opdringerige informatie.

Meetbare resultaten

Content marketing is modern en vanwege de online invullingen volledig meetbaar. Bij traditionele offline marketing middelen dient het daadwerkelijke resultaat van de marketing campagne vaak geschat te worden. Dankzij de moderne online middelen is het exact mogelijk om te weten wat het resultaat van is van de content marketing inspanningen. Zo kun je, als onderdeel van de zoekmachine optimalisatie strategie, onder meer volledig achterhalen hoeveel mensen op jouw blogpost hebben geklikt en met Google Analytics kun je ook interessante demografische informatie achterhalen.

Likes, retweets en downloads

Heb je jouw blogpost ook via Social Media gedeeld? Via Facebook zie je eenvoudig hoeveel mensen de blogpost ‘liken’, delen, of er een reactie op geven. Met je Facebook bedrijfspagina achterhaal je daarnaast ook het totale bereik van het gepubliceerde bericht. Heb je de blogpost de wereld ingestuurd met een aankondiging via Twitter? Bekijk dan bijvoorbeeld het aantal ‘retweets’. Met je gepubliceerde whitepaper track je het aantal downloads, met je uitgestuurde nieuwsbrief zie je exact wie deze heeft geopend, en met een gave video zie je precies hoe vaak deze is bekeken op Youtube.

De online wereld is open, onbegrensd en volledig meetbaar.

Laagdrempelig en goedkoop

Naast het meetbare element, is content marketing in veel gevallen kosteloos. Je bent immers een deskundige en beschikt over interessante kennis waarmee bezoekers worden aangetrokken. Mensen zijn op zoek naar jouw informatie en delen diezelfde interesse. Interesses die op hun beurt gedeeld worden met mensen uit de eigen kringen. Deze kringen worden met een muisklik ingelicht over de publicatie van jouw content in de vorm van doorsturen, delen, en het leuk vinden van jouw publicatie. Sociale interactie waarbij de online mogelijkheden onbegrensd zijn en je een handje komen helpen. Interactie waarbij niet gezocht wordt naar statische onpersoonlijke informatie, maar waarbij juist verlangd wordt naar bijzondere en onderscheidende content. Zo bijzonder dat deze ook ongedwongen binnen de eigen kringen gedeeld kan worden. Dankzij deze ‘viral’ mogelijkheden ligt de wereld voor je open en bereik je met een grappige video, een boeiende infographic of een bijzondere afbeelding binnen een muisklikken de hele wereld – zonder te veel aan budget kwijt te zijn.